Jak zachęcić seniora do dbania o higienę?

Jak zachęcić seniora do dbania o higienę

 

Jak zachęcić seniora do dbania o higienę?

Jak zachęcić seniora do dbania o higienę? Opieka nad podopiecznym to pomoc w codziennym funkcjonowaniu, dbaniu o zdrowie i higienę seniora. Bywa, że podopieczny z różnych powodów jest niechętny do wszelkich zabiegów higienicznych. Co wtedy zrobić? Jak zachęcić osobę starszą do kąpieli?

 

Dlaczego seniorzy niechętnie się kąpią?

Bywa, że seniorzy mają problemy z regularnym myciem i higieną. Przyczyny są różne i nie zawsze jednoznaczne. Warto przyjrzeć się najczęstszym z nich, aby lepiej zrozumieć podłoże problemu podopiecznego.

 

Demencja osoby starszej

Zdarza się, że przyczyną braku higieny jest demencja osoby starszej. W takim przypadku seniorzy po prostu zapominają o konieczności kąpieli lub po wejściu do łazienki zapominają co mieli tam zrobić.

Brak motywacji

Senior może czuć się przygnębiony i odcięty od społeczności. W takim wypadku jego motywacja i chęci do dbania o to, jak wygląda znacznie spadają.

Wstyd

Kolejnym powodem braków w higienie może być skrępowanie przed rozebraniem się przy innej osobie. Podopieczny może wstydzić wykonywać czynności higienicznych w obecności Opiekunki.

Strach przed upadkiem

Mokra wanna czy prysznic są potencjalnie niebezpiecznymi powierzchniami dla osoby starszej. Nietrudno jest wtedy o poślizgnięcie się czy upadek, szczególnie w przypadku seniorów mających problemy z utrzymaniem równowagi i koordynacją ruchów.

Otępienie zmysłów

Zmysły osób starszych są osłabione. Podopieczny może po prostu nie odczuwać potrzeby kąpieli.

 

Jak zachęcić podopiecznego do dbania o higienę?

Przede wszystkim Opiekunka powinna zdiagnozować przyczynę niechęci do utrzymywania odpowiedniej higieny u seniora. Dzięki temu będzie jej dużo łatwiej znaleźć rozwiązanie właściwe dla swojego podopiecznego. Niekiedy wystarczy spokojna rozmowa z osobą starszą. W innych przypadkach konieczne będzie zastosowanie innych rozwiązań. Poniżej przedstawiamy rady, które mogą w tym pomóc.

 

Kąpiel codziennym rytuałem

Wprowadzenie codziennej rutyny pozwala przyzwyczaić seniora do regularnego wykonywania zabiegów higienicznych. Przyzwyczajenie seniora do kąpieli o podobnej godzinie daje mu poczucie bezpieczeństwa, zmniejsza stres i obawy związane z myciem się.

Zabezpieczenie łazienki

Dobrze jest zapewnić podopiecznemu poczucie bezpieczeństwa w łazience. Obecnie dostępne jest wiele akcesoriów ułatwiających kąpiel osoby starszej. Na pewno pomocne będą wszelkiego rodzaju poręcze i uchwyty ułatwiające przemieszczanie się i utrzymanie równowagi. Przydatnymi akcesoriami mogą być również krzesło pod prysznic lub ławka nawannowa. Warto również zaopatrzyć się w nieprzesuwające się dywaniki łazienkowe.

Odpowiednia temperatura w łazience

Kąpiel może kojarzyć się seniorowi z zimnem i dreszczami przy rozbieraniu się. Dlatego warto zadbać o odpowiednią temperaturę w łazience jeszcze przed wejściem do niej. Warto dogrzać pomieszczenie kaloryferem lub dodatkowym grzejnikiem. Na podłodze i w miejscu, gdzie senior siada można ułożyć ręcznik.

Przyjazna atmosfera

W przypadku poczucia wstydu i skrępowania seniora niezwykle istotne jest, aby Opiekunka zapewniła mu przyjazną i miłą atmosferę. Warto zachować spokój i uszanować ewentualne obawy podopiecznego. Kąpiel powinna kojarzyć się czymś przyjemnym, dlatego w rozmowie warto kierować uwagę podopiecznego na przyjemne aspekty. W trakcie kąpieli warto informować seniora o kolejnych wykonywanych czynnościach.

Kosmetyki

Ważne jest również używanie odpowiednich kosmetyków do mycia. Nie mogą one podrażniać skóry seniora, a szampon nie powinien szczypać w oczy. Należy więc wybierać możliwie najłagodniejsze kosmetyki dla wrażliwej skóry seniora. W trakcie kąpieli Opiekunka powinna też dostosować temperaturę wody do oczekiwań podopiecznego.

 

Aby zobaczyć inne porady dla Opiekunek osób starszych zajrzyj do naszego Poradnika.

 

Zapraszamy do kontaktu

Zostaw wiadomość, oddzwonimy do Ciebie

Odzwiedź nas w centrach rekrutacyjnych

Caring Personnel - centra rekrutacyjne
Centrum rekrutacyjne w Toruniu:

ul. Dominikańska 9
87-100 Toruń
(Nowy Arsenał, okolice Starego Miasta)

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
tel: +48 530 843 127

Centrum rekrutacyjne w Sosnowcu:

ul. 3 Maja 7
41-200 Sosnowiec

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
tel: +48 514 403 705

Centrum rekrutacyjne w Skarżysku-Kamiennej:

Legionów 122d pok. 104
26-110 Skarżysko-Kamienn

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny:
tel: +48 501 710 100

Mobilny punkt rekrutacyjny w Rzeszowie:

Rekrutacja mobilna

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
Prosimy o kontakt telefoniczny:

Zadzwoń lub wyślij sms
Biuro w Warszawie:

Biuro Obsługi Klienta

Wyślij wiadomość email

Formularz kontaktowy

Pola oznaczone * sa wymagane