Zaparcia u osób starszych – dieta, leki i domowe sposoby

dwoje emerytów na ławce rozmawiający o zaparciach

Szacuje się, że problemy z zaparciami ma co czwarty mężczyzna i co druga kobieta. Jeszcze gorzej sytuacja będzie wyglądać, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko seniorów. Rzeczywiście, zaparcia u osób starszych są problemem bardzo częstym. Jednak – choć dolegliwość ta może być objawem poważnych schorzeń i chorób – w wielu przypadkach można sobie z nią poradzić, zmieniając styl życia i dietę. Oto domowe sposoby na zaparcia u osób starszych.

Zaparcia u starszych osób – objawy i przyczyny

Zaparciami nazywamy zbyt rzadkie wypróżnianie się. Co to znaczy „zbyt rzadkie”? Według szacunków nawet 75% ludzkości oddaje stolec 5-7 razy w ciągu tygodnia, a mniej więcej 25% wypróżnia się 1-3 razy dziennie. Przyjmuje się, że z zaparciami mamy do czynienia wtedy, gdy wypróżnianie ma miejsce 2 razy w tygodniu lub rzadziej.

Do najpowszechniejszych objawów zaparć, poza wspomnianą zmianą rytmu wypróżnień, zaliczamy:

  • trudności podczas oddawania stolca – odbywa się to z wysiłkiem i uczuciem niepełnego wypróżnienia;
  • odczucie twardego stolca – podczas wypróżniania może być odczuwalny ból;
  • występowanie wzdęć i częste odbijanie;
  • inne dolegliwości, takie jak niesmak w ustach czy bóle głowy.

Za zaparcia u starszych osób często odpowiedzialny jest nieprawidłowy styl życia. W wielu przypadkach problemy wynikają ze stosowania diety z małą zawartością błonnika, niewystarczające nawadnianie organizmu czy brak ruchu (z tego powodu często występują zaparcia u osób starszych leżących). Trzeba jednak mieć świadomość tego, że przyczyny dolegliwości mogą być znacznie poważniejsze. Zaparcia występują wtedy, gdy w jelitach dochodzi do przeszkód mechanicznych, co może być spowodowane nowotworem lub zapaleniem jelita grubego albo chorobą Leśniowskiego-Crohna. U podstaw zaparć mogą leżeć także inne choroby, takie jak niedoczynność tarczycy, cukrzyca, mukowiscydoza, choroba Parkinsona czy stwardnienie rozsiane.

Dieta przy zaparciach u osób starszych

Bardzo istotną rolę odgrywa dieta przy zaparciach u osób starszych. Przy problemach z wypróżnianiem należy usunąć z jadłospisu – a przynajmniej zminimalizować ich obecność – wszystkie produkty spożywcze, które działają zapierająco. Przede wszystkim mamy tu na myśli czekoladę i kakao oraz galaretkę mięsną. Należy ograniczyć również przyjmowanie takich produktów jak białe pieczywo, biały ryż oraz dania mączne (kluski, pierogi, makaron), a także gotowane jabłka i marchew. Dobrze jest też zrezygnować ze słodyczy i deserów oraz warzyw wzdymających (m.in. kapusta, groch, fasola).

A co powinno znaleźć się w codziennym jadłospisie? Przede wszystkim – błonnik. Znajduje się on przede wszystkim w niektórych surowych warzywach i owocach (jabłka, gruszki, maliny czy brokuły) oraz w zbożowych produktach pełnoziarnistych, czyli ciemnym pieczywie. Dietetycy zalecają też spożywanie suszonych śliwek.

Jakie leki na zaparcia dla seniorów?

Praktycznie we wszystkich aptekach można dostać leki na zaparcia dla seniorów, które powodują rozluźnienie, a także zwiększają masę kału i stymulują perystaltykę jelit, czyli odruchy mięśniowo-nerwowe, przesuwające żołądkowe wzdłuż jelit do odbytnicy. Do powszechnie stosowanych leków na zaparcia możemy zaliczyć między innymi leki dostępne bez recepty, takie jak tabletki Xenna Extra Comfort czy Forlax, czyli proszek do sporządzania roztworu doustnego.

Należy mieć świadomość tego, że choć leki na zaparcia dla seniorów często dostępne są bez recepty, ich stosowanie powinno być wcześniej skonsultowane z lekarzem, który przeprowadzi diagnostykę dolegliwości oraz stwierdzi, co leży u jej podstaw.

Konsultacja lekarska jest ważna także z tego względu, że długotrwałe stosowanie niektórych leków na zaparcia dla seniorów może mieć negatywne skutki uboczne, takie jak upośledzenie funkcji jelita grubego, ograniczenie wchłaniania innych leków czy zaburzenie gospodarki wodno-elektrolitowej.

Domowe sposoby na zaparcia u osób starszych

Na szczęście leki na zaparcia u osób starszych nie zawsze są koniecznością. W niektórych sytuacjach wystarczają sprawdzone, domowe sposoby – choć przypominamy, że stosowanie się do nich nie zwalnia z konieczności zasięgnięcia opinii lekarza.

Dieta przy zaparciach u osób starszych i przyjmowanie dużej ilości płynów

Jak wspomnieliśmy wcześniej, bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania jelit ma dieta. Jednak mówiąc o nawykach żywieniowych, nie sposób nie wspomnieć o nawadnianiu organizmu. Seniorzy zmagający się z zaparciami powinni przyjmować przynajmniej 2 litry płynów dziennie – przede wszystkim wodę mineralną. Obfite nawadnianie organizmu jest ważne, ponieważ woda rozluźnia stolec, a dodatkowo, osoby w podeszłym wieku, z uwagi na zmniejszone funkcje czynnościowe nerek, są bardziej podatni na odwodnienie.

Zaznaczmy, że płyny nie muszą ograniczać się do wody. Dobrze sprawdzają się również soki warzywne, przecier jabłkowy czy zielona herbata (bez cukru).

Zioła na zaparcia u osób starszych

Od wielu lat jako domowe sposoby na zaparcia u osób starszych uznaje się również stosowanie konkretnych ziół. Najpopularniejsze zioła na zaparcia u osób starszych, które można kupić w każdym markecie lub aptece, to rumianek lub mięta, podawane w formie naparów.

Niektóre zioła na zaparcia u osób starszych są dostępne nieco trudniej, ale powszechnie występują jako składniki herbatek przeczyszczających. Należy tu wymienić między innymi korę kruszyny, korzeń rzewienia czy liść senesu. Na zaparcia i niestrawność stosuje się też sok z liści aloesu.

Inne środki na zaparcia u osób starszych – podsumowanie

W miarę możliwości warto podejmować także inne środki na zaparcia u osób starszych. Specjaliści i lekarze zalecają przede wszystkim aktywność fizyczną – pomóc może nawet codzienny, półgodzinny spacer. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe – np. wtedy, gdy występują zaparcia u osób starszych leżących. Dlatego podkreślamy jeszcze raz: przyczyna zaparć może być dość prozaiczna, ale również bardzo poważna. Dlatego przy problemach z wypróżnianiem zawsze należy skonsultować się z lekarzem.

 

Źródła:

https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/gastrologia/zaparcia-przyczyny-objawy-i-leczenie-aa-5Z3h-WMAa-x7Kh.html

https://posilkiwchorobie.pl/rekonwalescencja/zaparcia-u-osob-starszych-i-przewlekle-chorych/

https://leki.pl/poradnik/leki-na-zaparcia-dla-seniorow/

https://www.allecco.pl/artykuly/jakie-ziola-na-zaparcia.html 

Zapraszamy do kontaktu

Zostaw wiadomość, oddzwonimy do Ciebie

Odzwiedź nas w centrach rekrutacyjnych

Caring Personnel - centra rekrutacyjne
Caring Personnel - centra rekrutacyjne
Caring Personnel - centra rekrutacyjne
Caring Personnel - centra rekrutacyjne
Caring Personnel - centra rekrutacyjne
Caring Personnel - centra rekrutacyjne
Centrum rekrutacyjne w Toruniu:

ul. Dominikańska 9
87-100 Toruń
(Nowy Arsenał, okolice Starego Miasta)

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
tel: +48 530 843 127

Centrum rekrutacyjne w Sosnowcu:

ul. 3 Maja 7
41-200 Sosnowiec

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
tel: +48 514 403 705

Centrum rekrutacyjne w Skarżysku-Kamiennej:

Legionów 122d pok. 104
26-110 Skarżysko-Kamienna

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny:
tel: +48 501 710 100

Mobilny punkt rekrutacyjny w Rzeszowie:

Rekrutacja mobilna

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
Prosimy o kontakt telefoniczny:

Zadzwoń lub wyślij sms
Biuro w Warszawie:

Biuro Obsługi Klienta

Wyślij wiadomość email

Formularz kontaktowy

Pola oznaczone * są wymagane