Zakres pracy Opiekunki

Data utworzenia: 17.05.20227 min czytania

Zakres obowiązków opiekunki osoby starszej jest zagadnieniem, które budzi wiele wątpliwości u kobiet młodszych i niedoświadczonych, które przymierzają się do postawienia pierwszych kroków w tym zawodzie. Wątpliwości te – dodajmy – są jak najbardziej uzasadnione: nie ma bowiem jednego, uniwersalnego spisu czynności, na którego podstawie dana osoba mogłaby ocenić, czy nadaje się do pracy jako asystent osoby starszej. Zakres obowiązków może być różny, ale niespodzianki na tym polu zdarzają się jednak rzadko.

Zakres pracy Opiekunki

Wiele osób zainteresowanych podjęciem pracy w tej branży zastanawia się jak wygląda praca i typowy dzień Opiekunki osoby starszej w Niemczech. Co prawda ciężko jest mówić o uniwersalnym harmonogramie dnia każdej Opiekunki, ponieważ zakres pracy Opiekunki zależy od stanu zdrowia i sprawności podopiecznego, jego przyzwyczajeń i preferencji, zaleceń lekarskich, itd. Jednak każda Opiekunka stara się wprowadzić stały rytm dnia, a więc określone godziny pobudki, posiłków, codziennych zajęć, zabiegów pielęgnacyjnych czy przygotowań do snu. Taka rutyna dobrze działa zarówno na osoby starsze, dając im poczucie bezpieczeństwa i uspokojenie, jak i na Opiekunkę, której dzięki temu łatwiej jest zaplanować dzień i wygospodarować chwilę dla siebie.

Jakie są obowiązki Opiekunki?

Praca Opiekunki osoby starszej to przede wszystkim pomoc i wsparcie podopiecznego w codziennych czynnościach. Dokładny zakres obowiązków zależy od stanu zdrowia, sprawności i potrzeb seniora. Jest on ustalany z rodziną seniora jeszcze przed podjęciem pracy Opiekunki.

Zakres pracy Opiekunki – do jej najczęstszych obowiązków należy:

  • dotrzymanie towarzystwa, życzliwość i wsparcie emocjonalne podopiecznego,
  • pomoc w codziennej higienie, toalecie pielęgnacji ciała,
  • przygotowanie posiłków zgodnych z zaleceniami i dostosowanych do stanu zdrowia seniora,
  • pilnowanie harmonogramu przyjmowania przepisanych leków, wizyt u lekarza, zabiegów,
  • utrzymanie porządku w częściach użytkowych domu / mieszkania, np. odkurzanie, wymiana pościeli,
  • podstawowe prace domowe jak np. pranie, prasowanie, zakupy,
  • pomoc w poruszaniu się, przemieszczaniu i innych aktywnościach Seniora.

Oczywiście, należy mieć na uwadze fakt, że nawet na podstawie tego teoretycznego spisu, często trudno ocenić, jak wymagająca będzie praca opiekunki w praktyce. Obowiązki opiekuna osoby niepełnosprawnej intelektualnie (np. po udarze) bywają znacznie trudniejsze, niż u osoby w pełni sił umysłowych. Stopień trudności w codziennej pracy w znacznym stopniu może też być uzależniony od tego, jak opiekunka dogaduje się z podopiecznym – życie w zgodzie, wzajemnym zrozumieniu i sympatii ułatwia przeprowadzanie wielu czynności, nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z seniorem ciężko chorym (ale skorym do współpracy).

Zakres pracy Opiekunki – co nie należy do jej obowiązków?

Przystępując do pracy opiekunki, należy mieć świadomość tego, że nie jest się ani pomocą medyczną, ani służącą. Biorąc pod uwagę te aspekty, możemy stwierdzić, że do pracy opiekunki nie należy:

  • wykonywanie zabiegów medycznych, a więc np. robienie zastrzyków, zmiana opatrunków, podłączanie kroplówki, itd. W przypadku Opiekunek osób starszych w Niemczech jest to wręcz zabronione i należy do obowiązków personelu Pflegedienst,
  • przeprowadzanie remontów lub gruntownych prac porządkowych w częściach domu, których się nie używa np. piwnica czy strych,
  • czynności wykraczających poza zakres pracy Opiekunki, o ile nie zostały wcześniej ustalone w umowie.

Jakich zasad należy przestrzegać w pracy opiekunki osób starszych?

Jakich zasad powinien przestrzegać opiekun osoby starszej? Zakres obowiązków powinien być jasno określony w umowie i podobnie należy podejść do zasad obowiązujących podczas wykonywania pracy. Wśród zasad uniwersalnych możemy wymienić te, według których opiekunka powinna traktować swojego podopiecznego z szacunkiem, empatią i troskliwością. Powinna ona również szanować prywatność seniora oraz jego bliskich – w sferach, które wykraczają poza jej obowiązki. Należy również pamiętać o tym, że opiekunka powinna priorytetowo traktować swoją pracę w okolicznościach określonych w umowie i w porach uzgodnionych z podopiecznym i jego rodziną.

Biorąc pod uwagę powyższe aspekty, należy stwierdzić, że kluczową rolę odgrywa umowa, w której określone są wszelkie obowiązki i zasady, jakimi powinna kierować się opiekunka, a także przysługujące jej prawa. W tym kontekście musimy wspomnieć o zasadach, jakimi powinien kierować się senior i jego bliscy względem opiekunki. Asystentka osoby starszej powinna mieć zapewniony dostęp do własnego, prywatnego pokoju (lub oddzielnego lokalu, znajdującego się np. na poddaszu), do którego nikt nie może wejść bez jej zgody. Zleceniodawcy – a więc senior i jego rodzina – nie mogą również dotykać i przeglądać rzeczy prywatnych opiekunki.

Rola agencji pracy

Rola agencji pracy jest niebagatelna. Przede wszystkim to właśnie zadaniem agencji jest odpowiednie ocenienie kompetencji kandydatki do pracy w opiece, a następnie odpowiednie dopasowanie jej do konkretnego seniora. Jest to kluczowe o tyle, że wybór ten powinien być zarówno odpowiedni dla osoby starszej (tak, by opiekunka stanowiła faktyczną pomoc), jak i dla pracowniczki, która może mieć konkretne wymagania pod kątem lokalizacji czy warunków mieszkaniowych. Do obowiązków agencji pracy należy również skonstruowanie umowy – tak, by była ona czytelna dla obu stron, jasno określała zakres obowiązków opiekunki osoby starszej i jej prawa, a tym samym stanowiła podstawę prawną w potencjalnych sytuacjach spornych. Skorzystanie z pomocy agencji jest też korzystne, gdy nie wiemy, jak znaleźć pracę w Niemczech.

W przypadku jakichkolwiek problemów w porozumiewaniu się z podopiecznym lub jego rodziną, np. w kwestii zakresu obowiązków, Caring Personnel oferuje każdej Opiekunce wsparcie Koordynatora, który na bieżąco wyjaśni nieścisłości i pomoże w rozwiązaniu problemu.

Zdarza się też, że ze względu na zmianę stanu zdrowia podopiecznego zmienia się również zakres pracy Opiekunki. Warto wtedy podejść do sytuacji empatycznie i otwarcie porozmawiać z rodziną i agencją pracy o zmianie zakresu obowiązków.

Czy opieka nad osobą starszą jest wymagającym zajęciem?

Tutaj ponownie trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wiele zależy bowiem od tego, jakie są faktyczne obowiązki opiekuna osoby niepełnosprawnej, jakie są kompetencje opiekunki oraz potrzeby seniora. Praca opiekunki niewątpliwie jest zadaniem wymagającym, z którym nie każdy sobie poradzi, jednak w wielu przypadkach nie jest to zadanie tak ciężkie, jak często się je przedstawia. Gdy opiekunka jest w stanie wytworzyć przyjazną więź z podopiecznym, jej praca może być doświadczeniem bardzo pozytywnym i inspirującym. Fakty i mity o pracy opiekunki omawialiśmy w osobnym artykule.

Jeżeli masz więcej pytań dotyczących tego, jaki jest zakres obowiązków opiekunki osoby starszej, lub chcesz dowiedzieć się, jak oswoić się z nowym miejscem pracy jako opiekunka, odezwij się do Caring Personnel.

Jeżeli jesteś osobą empatyczną, chcesz zawodowo pomagać innym i podjąć legalną pracę, skontaktuj się z nami i wybierz ofertę dostosowaną do Twoich umiejętności i oczekiwań.

Kliknij tutaj aby zobaczyć dlaczego warto pracować z Caring Personnel:

6 powodów, dla których warto pracować z Caring Personnel

Zapraszamy do kontaktu

Zostaw wiadomość, oddzwonimy do Ciebie

Odzwiedź nas w centrach rekrutacyjnych

Caring Personnel - centra rekrutacyjne

Centrum rekrutacyjne
i administracyjne w Toruniu:

ul. Polskiego Czerwonego Krzyża 3/24
87-100 Toruń

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
tel.: +48 530 843 127

e-mail: administracja@caringpersonnel.pl
tel.: +48 515 970 777

Centrum rekrutacyjne w Sosnowcu:

ul. 3 Maja 7
41-200 Sosnowiec

e-mail: rekrutacja@caringpersonnel.pl
tel.: +48 514 403 705

Punkt administracyjny w Poznaniu:

Os. Zygmunta Starego 15B/30A
60-684 Poznań

e-mail: administracja@caringpersonnel.pl
tel.: +48 535 664 156

Biuro w Warszawie:

Biuro Obsługi Klienta

Wyślij wiadomość email

biuro@caringpersonnel.pl

Formularz kontaktowy

Caring Personnel logo

Caring Personnel Sp. z o.o. jest agencją zatrudnienia prowadzącą rekrutację opiekunek osób starszych. Teren naszego działania jako pracodawcy obejmuje całą Polskę, natomiast swoje usługi adresujemy do niemieckich rodzin, potrzebujących wsparcia w opiece nad seniorami, którzy pragną pozostać w swoich domach.